Kategori

Nullstilt og klar for 250.000 mulige ansiktsuttrykk

Publisert: 17. august 2015

Tekst: Isabella Mellingen

Syv uker med fri fra jobb har vært uvurderlig. Jeg føler meg enormt heldig som har en slik ordning som medfølger mitt yrke. Jeg startet ferien med å kjøpe meg hus sammen med samboeren min. Et hus! Av alle ting! For en deilig start på sommeren. Ellers har jeg fått reist litt rundt omkring, besøkt familie og venner, både i Spania og i Norge. Det har gjort godt for både kropp og sinn å få lade batteriene.

fIsabella Mellingen blogger for lærerjobb.no

Til tross for ferie, så har jeg faktisk lest litt faglitteratur. Etter tips fra andre lærere, kjøpte jeg meg boken Gnistrende undervisning. Håndbok i klasseledelse og undervisning av Jørgen Moltubak. Som fersk i «gamet», så følte jeg behov for å lese meg opp på blant annet klasseledelse. Selv om temaet ofte gikk igjen under studiet og i praksis, så har jeg mer å relatere kunnskapen til nå enn da. Dessuten føler jeg meg absolutt ikke ferdig utlært på det området. «Hvis man tror man er ferdig utlært, så er man ferdig».  Og selv om klasseledelse er noe personlig, så er det likevel greit å friske opp teknikker og kunne få spe på med flere verktøy i min ledelse. Boken bydde på masse nyttige tips, og en del artige fakta, som jeg ikke hadde hørt om tidligere. Blant annet lærte jeg om kroppsspråk at mennesker kan prestere opp til 700 000 forskjellige fysiske tegn, og at ansiktet alene er i stand til å produsere 250 000 uttrykk. I tillegg er det påvist at vi har 5000 ulike håndgestikuleringer. Dette er altså en del av det å være klasseleder, for ikke å nevne menneske. Det er noe å tenke gjennom når man skal møte andre mennesker. Det handler om signalene vi sender ut. 


Sommeren er altså på hell, for min del er ferien slutt og om bare noen få dager tar jeg imot 26 herlige 6. klassinger. I disse dager har lærere over hele landet begynt å jobbe igjen. Det gjør seg særlig til kjenne på diverse Facebook-grupper for lærere, der aktivitetsnivået har tatt seg betraktelig opp den siste tiden. Der går det stort sett i deling av undervisningstips, metoder, aktiviteter, klasseroms-dekorasjonstips o.l. Moro og inspirerende! I en uke har jeg sammen med teamet mitt holdt på med å planlegge og klargjøre. Det har også vært noen møter med alle lærerne og ledelsen. Men vi har også fått planlagt (så langt det lar seg gjøre) høsten og da har vi blant annet holdt på med årsplaner og periodeplaner, undervisningsopplegg og aktiviteter. Videre har vi klargjort klasserommene våre til første skoledag. Ikke minst har alle jobbet en del med hvordan den første skoledagen skal bli. Ellers synes jeg det var kjekt å se kollegaene igjen, kjekt å samarbeide og ikke minst kjekt å skravle med hverandre innimellom. Dessverre gikk jeg glipp av et visstnok fantastisk bra og inspirerende dagskurs med Kåre Kverndokken. Jeg måtte være hjemme med barna grunnet at barnehagen hadde planleggingsdag. Selv om jeg ikke fikk det med meg, så sitter jeg igjen med et enda mer entusiastisk team full av nye idéer til å jobbe med lese- og skriveopplæring. Inspirerende og gøy med slikt i lærerhverdagen min, synes jeg! I går hadde vi et sosialt opplegg med alle lærerne, SFO-ansatte og ledelsen. Først minglet vi, hadde aktiviteter og spiste snacks, og så dro vi videre på pizzeria for å spise der. Det var en hyggelig kveld, og skapte en god ramme for det sosiale livet på skolen i år, synes jeg.

ok

Denne planleggingsuken, eller utviklingsuken som den egentlig heter, har vært travel. Det var mye som måtte gjøres, samtidig som det var deilig å få gjort unna en del før skolestart. Dessuten er det etter min mening høyst nødvendig med slike dager, for best mulig å kunne være klar for å ta imot elevene. Den følelsen jeg har nå er helt annerledes enn den jeg hadde på mandag. Fra å være stresset over alt som må gjøres, og følelsen av at tiden ikke strekker til, til at skuldrene er senket og med hvilepuls har jeg gått gjennom uken med mange ulike følelser. Men nå er jeg klar! Og klasserommet mitt står klart. For en deilig følelse å få lande ting og tang og å være godt forberedt! Nå er jeg spent på å møte elevene igjen etter to måneder borte fra dem. Jeg tenker en del på hva de har opplevd, hvor de har vært og hvem de har vært sammen med. Gleder de seg til skolestart? Har de mye å fortelle til meg, eller klassen? Jeg lurer også på om de har forandret seg litt, eller mye. Har de vokst? Er noen blitt mer moden? På to måneder kan mye ha skjedd. Elevene kommer tilbake fra ferien full av ulike opplevelser og trolig har de mye på hjertet. Mange bobler nok over av å kunne fortelle om ferien sin, både til meg og til andre medelever. Forhåpentligvis har de alle hatt en flott sommerferie. Som læreren deres må jeg uansett være forberedt på alt mulig. 


Det er forresten mye positivt med det å være lærer og å jobbe i skolen, men det er spesielt en ting som føles ekstra godt. Rektor sa det så fint på den første dagen; at vi er heldige som får begynne på nytt hvert år. Det er jeg enig i. Selv om mange følger elevene sine gjennom flere år, og har sin historie, så byr hvert skoleår på noe nytt og ukjent, både for elever, lærere og foresatte. Jeg for min del vil legge bak meg tunge dager, og vanskelige opplevelser, ta vare på alle de gode opplevelsene, nullstille meg og starte på nytt fra mandag av. Dog bedre rustet og mer forberedt denne gangen.

Isabella Mellingen jobber som kontaktlærer ved Hosle skole i Bærum, og er en av lærerjobb.no sine bloggere. Dette er hennes andre innlegg.

Tilbake til oppføringen